Dienst oncologie Ziekenhuis Geel samen met patiënten op weekend in Den Bosch

08/10/2024

De dienst oncologie van Ziekenhuis Geel kon dankzij de steun van Stichting Tegen Kanker en Happy Weekends een bijzondere tweedaagse uitstap organiseren voor enkele van hun patiënten. Deze unieke ervaring vond plaats in het pittoreske Den Bosch in Nederland.

De uitstap was al een groot succes voor het goed en wel begonnen was. Er konden namelijk 21 gelukkigen mee, maar er schreven zich bijna 50 kandidaten in. Wie er uiteindelijk mee mocht, werd bepaald aan de hand van een loting. Twee van die gelukkigen waren Vicky. en haar partner Conny. Vicky is 49 jaar, werd in maart 2023 gediagnosticeerd met darmkanker en in december van datzelfde jaar werd er een kwaadaardig gezwel op haar eierstok gevonden. “Toen ik hoorde dat er een tweedaagse uitstap werd georganiseerd, heb ik er geen seconde over getwijfeld en ons meteen ingeschreven. Omdat er een loting was, hadden we wel wat schrik dat we er toch niet bij zouden zijn. Dus de euforie toen we hoorden dat we mee mochten, was eens zo groot!”, vertelde Vicky al lachend “Het is heel waardevol om dit samen met lotgenoten te beleven. Iedereen heeft zijn/haar eigen verhaal, de groep is een mengelmoes van leeftijden, achtergronden, … wat super mooi is om te zien”.

Naast Vicky en Conny, was ook Wendy, een 43-jarige personeelsverantwoordelijke die in februari van dit jaar de diagnose van borstkanker kreeg, erbij. “Ik was in het ziekenhuis voor mijn chemo toen ik het inschrijvingsformulier kreeg. Ik heb de papieren dan ook onmiddellijk ingevuld en afgegeven, omdat ik meteen verkocht was! Bij lotgenoten zijn, verhalen van mekaar horen, zien dat je niet alleen bent, … zijn allemaal zaken waar ik gigantisch veel steun uit haal en emotioneel van word. Dus ik wou doodgraag mee!” vertelde Wendy al glunderend.

Een uitstap vol genot

De uitstap begon met een bezoek aan de Abdij van Postel, waar de deelnemers genoten van een uitgebreide rondleiding in de abdij van Broeder Danny. Na het bezoekje aan de abdij, was het tijd om een authentieke kaasboerderij te ontdekken. “De kaasboerderij was wel één van mijn hoogtepunten van de uitstap. Ik vind het altijd zeer interessant om het proces achter iets te ontdekken. Zoiets vind ik zeer leerrijk en ik kan er echt in opgaan. Het feit dat het over kaas ging en ik een lekker kaasje wel kan smaken, maakte het helemaal af” vertelde Vicky. tijdens een klein interview. “Ja, alles wat een leerrijk aspect heeft, kan Vicky echt bekoren. Dan is ze helemaal in haar element”, voegt haar partner Conny nog toe!

In de namiddag maakten ze een verkwikkende herfstwandeling van ongeveer 4 km door de Oisterwijkse Bossen en Vennen. Een perfecte gelegenheid om in de frisse lucht op adem te komen en te ontspannen in de mooie natuuromgeving. De eerste dag werd afgesloten met een culinair hoogstandje: een overheerlijk driegangenmenu dat zorgde voor een gezellige en fijne sfeer onder de deelnemers. De avond bood ruimte voor uitwisseling, steun en nieuwe vriendschappen.

De tweede dag stond in het teken van het verkennen van Den Bosch. De groep ontdekte de stad zowel te voet als met een boottocht. Tijdens een sfeervolle rondvaart met een karakteristiek schip genoten ze van een smakelijke lunch aan boord, terwijl ze de bezienswaardigheden van Den Bosch bewonderden. “Ik vond alle momenten mooi, maar mijn favoriete activiteit van de tweedaagse was de boottocht. Dat was zo ontzettend ontspannend. Boven op de boot, lekker in het zonnetje zitten en gewoon genieten! Wat wil een mens nog meer” vertelde Jo, 66 jaar. Zij vecht al bijna 30 jaar tegen kanker.  Eve, MS- en kankerpatiënt en haar partner Dirk, vonden dan weer het fijne gezelschap het hoogtepunt van hun weekend. “Het lekkere eten en drinken, de gezelligheid, het samen zijn met lotgenoten, babbelen, elkaars verhaal leren kennen, … dat zijn allemaal dingen waar wij enorm van hebben genoten”, vertelden Eve en Dirk in koor.

Meer dan gewoon een uitstap

“Op onze dienst zijn we enorm blij met deze mooie donatie van Stichting Tegen Kanker. Dagelijks proberen we als team het beste van onszelf te geven zowel op professioneel als emotioneel vlak. We kennen de noden van onze patiënten. Één van deze noden is lotgenoten samenbrengen en dat is exact wat we hebben kunnen doen met deze uitstap. We hebben samen bewogen, gelachen, gehuild, genoten, … Het was gewoon weg een prachtig weekend dat zeker voor herhaling vatbaar iszegt Nadia Vanbosch, diensthoofd oncologisch daghospitaal Ziekenhuis Geel en reisbelegeider van de uitstap.

Ziekenhuis Geel, in samenwerking met reisorganisatie Happy Weekends, kijkt terug op een geslaagd weekend vol verbinding, vreugde en ontspanning. Dankzij de steun van Stichting Tegen Kanker hebben kankerpatiënten en hun zorgdragers een waardevolle ervaring kunnen delen die hen hopelijk helpt in hun strijd.