Zorgacademie van Ziekenhuis Geel succesvol van start met eerste infosessie over artrose

14/10/2024

Op 10 oktober 2024 vond de allereerste infosessie van de vernieuwde Zorgacademie plaats in Thomas More Geel. De Zorgacademie is een reeks maandelijkse infosessies in het leven geroepen door dr. Tine Logghe, diensthoofd revalidatiecentrum Ziekenhuis Geel, om mensen te informeren over veelvoorkomende gezondheidsproblemen. De spits werd afgebeten met een sessie over artrose, geleid door dr. Tine Logghe en dr. Hannes Tytgat, orthopedist Ziekenhuis Geel.

"Sleet op onze carrosserie" - Artrose: wat doe je eraan?

Afgelopen donderdag vond de allereerste infosessie van de Zorgacademie plaats. Dr. Logghe en dr. Tytgat gingen tijdens deze sessie dieper in op artrose. Tijdens de 1,5 uur durende sessie kregen de aanwezigen antwoorden op vragen zoals "Wat is artrose nu precies?" en "Wat kan je eraan doen?" De artsen bespraken uitvoerig de oorzaken, symptomen en mogelijke behandelingen van deze veelvoorkomende gewrichtsaandoening. “De Zorgacademie is een multidisciplinair gegeven. We hebben hier speciaal voor gekozen zodat elke dienst vanuit zijn expertise het onderwerp aanpakt,” vertelt dr. Tine Logghe. Ook was er ruimte voor het publiek om vragen te stellen en ervaringen te delen, wat zorgde voor een interactieve en leerrijke avond.

Hernieuwde start na corona

Dr. Tine Logghe, die het initiatief voor de Zorgacademie nam, gaf aan dat de terugkeer van dit concept voortkomt uit een duidelijke behoefte bij patiënten. "We merkten bij onze patiënten dat er een grote nood is aan een platform waar betrouwbare en begrijpelijke informatie over gezondheidsproblemen gedeeld wordt. Voor corona bestond de Zorgacademie al, maar door de pandemie is dit helaas stilgevallen. We vonden het nu het juiste moment om het concept terug tot leven te brengen. Met de Zorgacademie willen we een brug slaan tussen medische kennis en de patiënt, en mensen beter ondersteunen in hun zorgtraject," aldus dr. Logghe.

Maandelijkse infosessies voor iedereen

De Zorgacademie vindt dus maandelijks plaats en elke maand komt er een ander medische onderwerp aan bod. De focus ligt op het verhogen van de gezondheidskennis en het bevorderen van zelfzorg bij de lokale gemeenschap.

Met de succesvolle aftrap kijkt de Zorgacademie uit naar de volgende infosessies namelijk:

• 14/11/24: van pijn naar herstel: het mysterie van peesproblemen ontrafeld, door dr. Arne Heyns
  • 12/12/24: de niet zichtbare gevolgen van een hersenletsel, door dr. Joke Uijttewaal en dr. Frank-Rob Dusar
  • 09/01/25:  Menopauze: staying cool while feeling hot, door dr. Tine Logghe en dr. Ellen Vercammen.

Meer informatie en de inschrijvingslinken voor elke sessie vind je hier terug